Regionaal Streek Plan.
Partiële Herziening februari 2005.
5.4 Inrichting Vlietzone. De als waardevol aangegeven
cultuurhistorische en landschappelijke elementen dienen te worden beschermd
(zie hiervoor afbeelding 14). Langs
de Westvlietweg wordt een zone van ca 250 meter aangehouden (ca 500 meter ter
hoogte van park Leeuwenbergh), waarbinnen kleinschalige vormen van
bedrijvigheid, recreatieve voorzieningen en wonen worden bevorderd. Deze dienen
in een bij het beoogde karakter passende bebouwing en groenaankleding te worden
gerealiseerd en mogen per saldo geen extra verkeersbewegingen op de
Westvlietweg veroorzaken. Het overige
gebied dient in de planperiode zijn recreatieve en groene bestemmingen te
behouden. Door beheersmaatregelen kan het gebied landschappelijk en
ecologisch versterkt worden. Dit kan door het ontwikkelen van een
landschapsbeleidsplan en een beheersplan. Door het gebied zijn in de
lengterichting fietsroutes gepland. Daarnaast dient speciale aandacht uit te
gaan naar de recreatieve verbinding van het gebied met de Zwethzone
(in het kader van de groene schakel gedachte) en de VINEX wijken Ypenburg en
Leidschenveen:
- aansluiting op de Zwethzone kan in Rijswijk worden verbeterd door naast het
bestaande voetpad langs de A4 een fietsviaduct voorzien van befietsbare
op- en afritten aan te leggen. Een andere oplossing is een lage beweegbare
fietsbrug in het verlengde van de Limpergstraat;
- een mogelijke verbinding tussen Zwethzone en Ypenburg, waarop in Rijswijk wordt gestudeerd,
zou kunnen lopen tussen de Fleminglaan en de Laan van
Hoornwijck;
- aan het andere uiteinde van de
zone wordt in de reconstructie van het oude centrum van Leidschendam een
verbetering van de doorgaande recreatieve verbinding meegenomen;
- dwars op de Vliet is in het Vijfjarenprogramma Regionale Fietsroutes Haaglanden een
knelpunt gesignaleerd waar vanuit Ypenburg de A4 gekruist moet worden. Dit is
als fietsbrug met aansluitend wegvak ingetekend op de knelpuntenkaart als respectievelijk HGL 200 en nummer 67. Parallel hieraan, maar
iets zuidelijker van deze ingetekende route zou ook een mogelijkheid zijn om
een fietsdwars-verbinding aan te laten sluiten op de
bestaande onderdoorgang naar Ypenburg. Deze zou via de Vliet kunnen aantakken
bij een te ontwikkelen fietsroute Den Haag in langs de Trekvliet.
- andere dwarsverbindingen zijn het
fietspad naar het zuidelijk fietsviaduct Leidschenveen, opgenomen in de
uitvoerbare projecten van het Vijfjarenprogramma (HGL
73), evenals de verlenging Spoorlaan tot Stationsweg
(HGL 170).